Vážení rodiče, milí žáci, pro zájemce IV. a V. tříd o robotiku a programování jsme připravili bezplatný kroužek ROBOKOD 2024, ve kterém z LEGO Education SPIKE stavíme roboty s displeji, motory a čidly, jejichž funkce programujeme v iPadech v jazyce Scratch.
PS: i když nemůžeš přijít vždy, přijď, kdy můžeš!
Tyto soboty od 9:00 do 11:00 hod. (sraz před školou):
9. 11. 2024
16. 11. 2024
23. 11. 2024
30. 11. 2024
7. 12. 2024
14. 12. 2024
21. 12. 2024
18. 1. 2025
25. 1. 2025
22. 2. 2025
1. 3. 2025
8. 3. 2025
15. 3. 2025
22. 3. 2025
29. 3. 2025
5. 4. 2025
12. 4. 2025
26. 4. 2025 (společné dopoledne s rodiči + rozdávání diplomů)
Těší se na vás tým ROBOKOD 2024:
Bc. František Trvaj
Mgr. Tomáš Milerski
RNDr. Mgr. Ivo Novák, Ph.D.
více na www.robokod.cz
a takhle nějak nám to šlo v minulých létech 🙂
Příjemnou vánoční atmosféru jsme si dnes společně užili v naší škole na tradičních tvořivých dílnách. V každé třídě se vyráběly vánoční dekorace a dárečky. Nechybělo lití olova a zvuk vánočních písní či koled.
Děkujeme, že jste s námi přišli strávit adventní čas. Bylo to opět moc milé setkání.
Třeťáci a páťáci jsou v půlce plaveckého výcviku a už toho spoustu umí. Vytahují se často ploutve, kroužky i desky. Posilují svaly na rukou i nohou, učí se dobře pracovat s dechem i tempem. Naučili se skákat do vody a někteří trénují i šipku.
Dnes si do třídy druháčci pozvali rodiče, prarodiče i sourozence. Protože Vánoce si chceme všichni užít, připravili jsme si krátké vánoční vystoupení.
Děti zahrály biblický příběh, ve kterém zazněly tři koledy, Nejsem vás noviny, Jak jsi krásné, neviňátko a Tři králové. Nechyběly vánoční básničky a píseň, kterou máme moc rádi - Vánoční píseň. Tu si rodiče zazpívali s námi. A po rozdání dárečků - voňavých perníčků, si děti své rodiče vyzkoušely z hudebního kvízu. No, trochu to pletli, s odřenýma ušima dostali 1-.
Všichni jsme si naši společnou chvíli hezky užili. Teď už se můžeme ještě více těšit na Vánoce. Těšíte se taky?
Tradičně nás při zahájení turnaje Regionu Slezská brána navštívil Mikuláš, anděl a čerti. Letošního ročníku se zúčastnilo 9 družstev, která se spolu utkala ve dvou skupinách. Vítězové skupin pak bojovali o medailové pozice. Líté boje skončily až po 13. hodině. Zvítězilo družstvo ZŠ Vratimov Datyňská, na druhém místě se umístilo naše družstvo ZŠ Václavovice a třetí místo obsadilo družstvo ZŠ Sedliště. Nejdůležitější ale je, že zápasy proběhly v duchu fair play a všichni si dopoledne pořádně užili.
Cestování časem třeťáky zavedlo do ledových míst. Podívali jsme se do Grónska a na oba světové póly. Doufáme, že tím přivoláme zimu a sníh i do našich krajin.
V celé škole to dnes vypadalo jako v černobílém filmu. Děti i učitelé přišli jako čerti nebo andělé. Každý podle chuti, pocitů, dobrých skutků či hříchů.😀I výuka byla černobílá. Druháčci tvořili černobílé práce v matematice, čtení i českém jazyce.
A při práci všichni netrpělivě čekali na trochu barev. Přišel totiž Mikuláš, čerti a anděl.
Ti tady teda řádili, to jste měli vidět. Anděl s nimi bude mít teda hodně práce, aby se polepšili. Tak snad se polepší i některé děti.
Byl to krásný den. Moc děkujeme za dobrůtky.
Škola se může zdát jako místo, kde se jen učíme. Je pravdou, že tomu věnujeme nejvíce času a když nám vyjde chvilička nebo máme dříve vše hotovo, velmi rádi tvoříme. A tak jsme zvládli kooperativní myšlenkovou mapu o podzimu, s pomocí samohlásek jsme tvořili nová slova,vyvodili jsme si psaní ú, ů hrou se sněhovými koulemi. Trefit se bylo někdy těžké a i chybičky se vloudily.
Pro Mikuláše jsme sestavili věty podle posloupnosti a protože jedním z adventních úkolů bylo vytvořit přáníčko, udělali jsme si andílky. Co bylo nej? Skládání písní pro Mikuláše, čerta a anděla. Snad se jim zítra budou líbit. :)
4. prosince slaví svátek Barborky. My jsme si pověděli o té, která byla prohlášena za svatou. A té naší, ze třídy jsme zavolali a popřáli k svátku, protože právě chyběla.
Víme, proč se " barborky" trhají o adventu do vázy a že to jsou třešňové větvičky. Máme je na okně a budeme čekat, jestli nám vykvetou a přinesou štěstí a radost.
P.S. Čtvrťáci je mají taky, tipněte si, komu vykvetou dříve. :)
Aby nás čtení ještě víc bavilo, vytvořili jsme si sešit "Moje čtení", do kterého budeme zapisovat vše, co nás při čtení zaujme. Parapet u okna se zaplnil novými knihami. Děti si ty své oblíbené přinesly z domu a čtou z nich každý pátek ve Čtenářských dílnách. Pracují s texty a vyprávějí své dojmy ze čtení.
Jako třídní knihu čteme Honzíkovu cestu, díky které se přeneseme do jiné doby a zkoumáme, jaké to bývalo a jaké je to teď. Po každém čtení vypracují děti čtecí list. Tak kontrolujeme, jestli čteme s porozuměním.
Poslední čtenářský zážitek máme s knihou Kouzelná třída. Tu čteme také společně a porovnáváme děj s děním v naší třídě. Kdo ví, třeba se z ní stane také " kouzelná" třída.
A co čtete vy?
Na chvíli jsme opustili pracovní sešity a šli jsme vybít svou energii do jump centra ve Frýdku-Místku. Všechno vyšlo perfektně a na cestě zpět jsme ještě stihli krátkou procházku podél řeky Ostravice s výhledem na Beskydy.
Protože se blíží první adventní neděle, i u nás ve třídě jsme s Adventem začali. Už víme, co to znamená, známe své tradice a zvyky, které máme rádi doma. Mnohé jsme slyšeli prvně a tak nás vyprávění kamarádů obohatilo.
Dnes měly děti ranní úkol: Rozsviť hvězdu. Vybarvily jednu hvězdičku na tabuli. A také na ně jedna hvězdička v podobě sušenky čekala na lavici. Proč? Protože chceme také zářit - štěstím, klidem a radostí. A to nejen o Adventu.
V geometrii jsme si udělali pavučinu přátelství, abychom si navodili učivo geometrie a to BOD. Pavučina nám krásně ukázala, kde se naše přímky protínají a děti viděly BODY.
Nové učivo je potřeba prohloubit, následovala tedy práce s pastelkami a tvoření různých tvarů, písmen, číslic a hledání BODŮ.
Otázka týdne byla: Přijde letos Ježíšek? Dopisy Ježíškovi jsme napsali a dali je za okno. Tak uvidíme...
V úterý se dětem splnilo třídní přání. Protože ve třídě sbíráme hvězdičky za přípravu, práci, za plnění úkolů..., podařilo se nám nasbírat všech 23 a tak jsme si přáli den bez učení. Přinesli jsme si do školy společenské hry a všechny si vyzkoušeli. Koukli jsme na pohádku Tři bratři, zopakovali jsme si vánoční zpívání a vyrobili adventní kalendář.
Po odpočinkovém dni jsme připraveni na učení. :)
Jak rychle napadl krásný sníh, stejně rychle jsme se rozhodli pro tělocvik venku. Takže...připravit se, vyrobit sněhové koule a koulovaná mohla začít. Odpočinek v podobě andělíčků a zase cvičení. Válení sudů a honěná. Na závěr stavění sněhuláků. Ještě štěstí, že byly děti dobře vybaveny. ❄️😄❄️ Co víc si můžeme přát...
V učivu ČJ i prvouky se nám prolíná téma povolání. Na něm jsme si procvičili znalosti slov podřadných,, souřadných i protikladných a opakovali jsme samohlásky. Zakončili jsme si toto zajímavé téma pár aktivitami. Pracovali jsme nejen v učebnici, ale také ve dvojicích a tvořivě. Úkoly byly tyto:
1. Sestav z písmen slova POVOLÁNÍ co nejvíce slov
2. Předveď rozhovor na téma - Čím budu? - splnili jsme tak profesní chvilku Reportéři
3. Vytvoř pětilístek
4. Namaluj své vysněné povolání.
Kdo ví, jestli se nám naše přání vysněného povolání splní.
U druháčků proběhla mini výtvarná soutěž s názvem SNĚHOVÁ VLOČKA PRO SVATÉHO MARTINA. Děti mohly tvořit z čehokoli a jakkoli. Zapojily se téměř všechny a průběžně nosily svá krásná díla. Každá vločka je jedinečná a všechny si zasloužily ocenění. Nápady byly pestré. Rodiče i děti si mohli vločky prohlédnout na výstavce na chodbě.
V úterý pak děti ohodnotily tři, pro něj nej vločky pomocí barevných lístečků, a vítězové byli na světě. Na stupních vítězů sice nestáli všichni, ale tím, že se zapojili a pomohli vytvořit sněhovou atmosféru, vyhráli všichni.
Další maminka, paní Staníková nám představila profese hned dvě. Ta první - fakturanta a ta druhá, která děti ohromně nadchla - pekařka a cukrářka v jednom. Díky jednoduchým, ale výstižným prezentacím děti oběma profesím porozuměly a tu druhou si samy vyzkoušely. Paní Staníková totiž peče dorty a dětem připravila mini dortíky, které si mohli dle libosti ozdobit.
Děkujeme za krásnou ukázku a také za výborné zákusky v podobě cupcaků. Bylo to moc příjemné.
V pátek nás navštívila maminka Toníka, aby nám představila svou profesi. Tentokrát jsme se přesunuli ven. Už auto nám napovědělo, jaká profese to bude. Paní Turčínová spolupracuje s útulkem v Havířově a zachraňuje zatoulaná či nechtěná zvířata. Je odchytávačkou zvířat. Pověděla nám jak a s pomocí jakých pomůcek se to dělá. Chytá hlavně pejsky, kočičky, ale také papoušky či hady a mnohdy i jiná zvířata. Vyzkoušeli jsme si, jak se nespolupracující zvířata uspávají a moc se nám to líbilo.
Děkujeme za krásnou ukázku.
Ve středu 13. 11. byl světový Den laskavosti. Tuto krásnou lidskou dovednost bychom rádi zdokonalovali v naší třídě. Nejprve jsme si přečetli krásný a poučný příběh z knihy Chlapec, krtek, liška a kůň, kterou nám přinesl Matýsek. Napsal ji Charlie Mackesy. Vysvětlili jsme si, co to laskavost je a jak ji můžeme zdokonalovat. Čím vším můžeme dělat radosti a laskavosti druhým, ale i sobě.
Děti pak utrhly jeden lísteček s radostnou zprávou a dali kamarádovi pro radost. A odstartovali jsme naši novou hru Bavlnkování. Hra spočívá v tom, že děti každý den vybírají s obálek kousek bavlnky a obdarují tři kamarády. Na zápěstí mu bavlnku přivážou. V obálkách jsou ukryty ctnosti a vlastnosti. Vždy by měly děti přemýšlet, proč právě tu a onu bavlnku někomu dávají. Má to svůj důvod. Nikdo nevítězí, jen si díky tomu zdokonalujeme svou dovednost být LASKAVÝ.
A tak jsme za tři dny všichni bavlnky dostali.
Ve výtvarné výchově a pracovních činnostech jsme si tento týden vytvořili Martina na bílém koni s troškou sněhu a také svatomartinské husy. Naše práce vznikly na základě skládání pranostik: "NA SVATÉHO MARTINA, BÝVÁ BÍLÁ PEŘINA." a " NA SVATÉHO MARTINA, PLÁČE HUSÍ RODINA."
Věděli jste, že pracujeme bez šablonek, vše je naše představivost a kreativita? Někdy to není snadné, ale hlavní je, že se tvořit nebojíme a baví nás to. Díky naší snaživosti nám chodbu zdobí cválající Martinové na bílém koni a husí pochod. Tak račte nahlédnout.
Stejně jako loni i letos nás přijdou navštívit rodiče. Jsme moc rádi, že se s námi chtějí podělit o své profese. Dnes jsme přivítali maminku Štěpánka, paní Fajkusovou. Její povolání je zdravotní sestra u ušního lékaře. Díky pěknému povídání a názorným ukázkám už víme, co vše taková práce obnáší, jaké nástroje používá ušní lékař a také, co ouškům prospívá a co naopak škodí.
Věděli jste...
Že ušní maz je prospěšný?
Že se do oušek nemá ničím šťourat a čistí se pouze vodou?
Že nám škodí hluk a že třeba povídání má 60 dB?
To by nás zajímalo, kolik decibelů bychom naměřili, když hrajeme hru: Královna není doma. :) Raději nevědět, protože o tuto aktivitu nechceme přijít.
Mnohé pro nás bylo nové a už si vše hezky pamatujeme. A svá ouška si budeme chránit. Děkujeme za poutavou hodinu a těšíme se na další maminky.
Děti už svátek svatého Martina znají. Ovšem připomenout si jej musíme. Pomocí krátkého vyprávění jsme si vše zopakovali a hurá na čtení s porozuměním. Všichni si sami přečetli příběh a vyhledávali pomocí malé nápovědy chybějící slova. Museli pracovat tiše, aby nepřeslechli cinkot podkoviček a padání vloček.
Připomněli sme si též pranostiky spojené se sv. Martinem, sestavili jsme roztrhané věty a pranostiky nakreslili.
Že to u nás i vonělo? Není divu, stali se z nás pekaři, kteří upekli svatomartinské rohlíčky s povidly. Ty byly pravdu mňamózní.
Počítat také musíme, nechybělo tedy luštění v matematice.
Při vybarvování obrázku jsme odpovídali na kontrolní otázky, abychom dokázali, že vše umíme. Sníh sice Martin nepřivezl, ale radost i tak máme. Celý den to byla jedna velká svatomartinská bojovka.
Zvládnout nové učivo s pomocí brčka byla velká výzva. Nebylo snadné roztřídit kupu samohlásek na krátké a dlouhé. Taky jsme udělali moc chyb a čekaly nás dřepy. Aspoň jsme se protáhli. Stihli jsme i téma profese a při tom zopakovali abecedu.
Další výzva - lucerny na lampionový průvod, aby to u školy krásně zářilo.
Třetí úkol byl prohloubit znalosti o tělesech s pomocí plastelíny. Naše ruce si tento týden opravdu neodpočinuly. Tak teď můžeme zaslouženě relaxovat.
Děti z druhé a čtvrté třídy dnes plavaly naposledy. Ale určitě si poslední plavání velmi užily. Závodily, soutěžily, ale hlavně se velmi zdokonalily v plaveckých stylech a předvedly ty nejlepší výkony. I paní lektorky pěly chválu, a nejen ony mají z dětí radost. Byli skvělí a zaslouží si velkou pochvalu.
V pozdních pondělních odpoledních hodinách proběhla přednáška Jiřího Haldy v přednáškovém sále Vyšší odborné školy sociální. Všichni rodiče určitě neměli možnost navštívit avizovanou přednášku p. Haldy. Pokud má někdo zájem, posílám stručnou rekapitulaci.
Není potřeba pana Jiřího Haldu dalekosáhle představovat, protože je známým a uznávaným speciálním pedagogem, lektorem a terapeutem rodinných vztahů. Jeho práce se orientuje na poruchy chování a učení, o kterých je dávno známo, že vychází z chybných rodinných vzorců. Tentokrát byla přednáška zaměřena na téma "Mámo, táto, co můžete udělat lépe?"
Pan Halda na přednášce poukazoval na dva vývoje dítěte. Prvním z nich je vývoj psychosexuální. Tento jev trvá od narození po dospělost a má několik etap. Každá z nich má důležité místo ve vývoji každého člověka a je ovlivňována postoji rodičů. Druhým vývojem je v. psychosociální a zahrnuje změny ve způsobu prožívání. Tady přednášející dost často poukazoval na smysl vojny u mužů, která svými pravidly "měnila muže na chlapy". Chlap je v tomto přirovnání vyobrazen jako zodpovědný dospělý jedinec, který drží slovo, je tedy sociálně zralý. I psychosociální vývoj je ovlivněn vnějšími faktory, mezi ty hlavní patří bezesporu rodina.
Oba tyto vývoje se musí v určitě době růstu jedince potkávat, a sice v období puberty. Je zapotřebí, aby byla v obou určitá rovnováha, která se pak projevuje na přiměřeně fyzicky vyspělém jedinci se zdravou dávkou sociálního smýšlení. V poslední dekádě však můžeme pozorovat i opak. Pan Halda uváděl nejčastější příčinu, která vede ke změnám ve vývoji dětí.
Bílé světlo je záření pocházející z různých zdrojů. Děti ovšem nejvíce ovlivňuje záření v jejich mobilních telefonech v nočních hodinách, kdy je lidský organismus fyziologicky připraven na odpočinek. Pokud dítě v době odpočinku nasává do organismu bílé světlo, spouští to v jeho těle reakci s melatoninem – tzv. spánkovým hormonem. Zvyšuje se jeho spotřeba, což má za následek rovnováhu mezi pohlavními hormony. Myslím, že není potřeba zdůrazňovat, že děvčata potřebují v těle jiný koktejl hormonů než chlapci. Pakliže se ale tento koktejl ovlivňuje melatoninem, nejsou děti v pubertálním věku schopny psychosociálně rozeznat, ke kterému pohlaví patří. Důsledky mohou být opravdu závažné. Pokud se jejich psychosociální vývoj zastaví ještě dříve, v období okolo šestého roku, je možné, že si dítě za svou identitu zvolí třeba zvířátko.
Přednáška se dále zaměřovala na komunikaci mezi rodiči a dětmi v období puberty. Pakliže budete mít zájem se o tématu dozvědět více, sáhněte po některé z publikací pana Haldy.