29. listopadu 1398 zemřel Karel IV. O 625 let později jsme prožili dopoledne, kdy jsme šli v jeho životních stopách. Byli jsme s ním v dětství, když byl uvězněn, putovali s ním na učení do Paříže, navrátili se do našich zemí a začali zemi zvelebovat, byli jsme u jeho korunovace i počátku významných staveb, které známe z fotek Prahy a nechyběli jsme ani na žádné z jeho čtyř svateb. O kom se asi budou "učit" děti za 625 let - v roce 2648?
V pondělí 27. 11. 2023 jsme III., IV. a V. třídu provedli světem polytechniky. Zapůjčili jsme si stavebnice Boffin a sestrojili elektrický obvod s baterií, vypínačem, žárovkou a motůrkem s vrtulí. Do základů programování jsme se pustili s iPady a stavebnicí Scottie Go!
Interaktivní procházkou vybranými vrcholy Moravskoslezských Beskyd, jejich přírodou a zajímavostmi nás před sportovním vyžitím ve florbale provedl pan Ing. Lysek. Nakonec nás čekalo občerstvení – toast se zapečenou šunkou a sýrem, nápoj a perníček. A pak už hurááá domů za prvním sněhem!
https://studio.code.org/s/aquatic/lessons/1/levels/1
Ladovská zima se snad blíží a je potřeba se podívat blíže na tohoto velikána. Páťáci zkoumali jeho tvorbu, všímali si, v čem jsou obrázky stejné a vybrali si dílo, kterým se nechali inspirovat k vlastní tvorbě.
Dnes jsme s panem Bagarem navštívili několik zaoceánských výletních lodí. Podívali jsme se, jak se staví loď a jak se "oživuje". To je totiž práce drive inženýra. Prohlédli jsme si alespoň na mapě všechna místa na celém světě, na která se při své práci dostal. Jsme teď experty na lodní šrouby, víme co je azipod, jak veliká může být výletní loď ve srovnání s naší školou a jak je důležité umět více jazyků. Tato profese nás opravdu zaujala. Děkujeme.
Schválně, jestli byste zvládli vyřešit šifry z českého jazyka tak snadno, jak to zvládají druháci. Můžete si to vyzkoušet, ale pozor - na dalších fotkách najdete i nějaké výsledky. Co jsme asi tak ještě tento týden podnikali zkuste uhádnout podle zbývajících fotek.
Ve čtvrtek měli druháci a třeťáci poslední "plavčo". Na závěrečné lekci už se neučili techniku plavání, ale pořádně všem ukázali, jak ovládli plavecký um. Závody, soutěže a hry ve vodě krásně ukončily jejich téměř tří měsíční snažení. Plaveckému výcviku třikrát hurá - HURÁ, HURÁ, HURÁ.
Čtvrťáci a páťáci si užili tělocvik na bruslích. Všichni si zaslouží velkou pochvalu za odvážný výkon. Především ti, kteří stáli na bruslích poprvé. Sportu zdar!
Předpony v českém jazyce i v našich hlavách umí někdy udělat pěkný zmatek. V páté třídě pracujeme na tom, abychom se v tom všem zorientovali a uměli se správně rozhodnout. Všechno si určitě neodůvodníme a vše si nezapamatujeme, pracujeme tak na tom, abychom věděli, kde hledat, až si nebudeme vědět rady.
S písmenem L jsme si také hezky pohráli. Při uvolňování ruky jsme vytvořili L - ežatou osmičku, v pracovních činnostech zase L - va, L- ásku jsme dali do vět o L - ese a L- egrace bylo také dost. Máme moc rádi psaní písmen na záda kamaráda a také jsme L - ovili obrázky a trénovali slabiky. Uteklo to zase jako voda a těšíme se na další písmenko.
Není vůbec legrace, když se do pokojné klidné třídy vkradou rozkmotřidla Mlsoň, Mobilovalo, Bručka, Hanlivák, Hádák, Uráž, Nepřejek, Paráďule, Protivák, Lakomák, Nesvárník, Záviďka, Modrý Poťouch a Žvatlous. Jsou to neposedové, kteří se na člověka nalepí a nutí ho dělat různé neplechy a lumpárny. My je všechny známe a víme, že si na ně musíme dávat velikánský pozor. Kdykoliv se na nás nalepí, je nejlepší se jich rychle střepat!
Že může být i matematika zábava, o tom se dnes přesvědčili prvňáčci. Celý den si s matematikou rozuměli. Při matematické rozcvičce si zahráli na rybičky a lovili příklady, v pracovním sešitě pak třídili příklady podle barev, pomocí lentilek si procvičili číselnou řadu do 10 i počítání do čtyř. Zvládli matematický diktát, procvičovali na interaktivní tabuli i při skupinové hře s kostkou, kdy všichni spěchali do cíle. Nechyběl nácvik psaní číslice 5. Za každou zvládnutou práci si mohly děti lentilky slupnout. A tak žádná lentilka nezbyla. Naše barevné počítání bylo moc fajn. Zvládli jsme toho opravdu mnoho. Nezbývá, než si užít prodloužený víkend.
Postavit komín podle instrukcí, zahrát si hry nebo poslechnout písničku na počítači a konverzovat na koberci by se zdálo být jednoduché, ale ne v angličtině! Jsme rády, že to jde třeťákům den ode dne lépe.
V matematice byste si u nás ve třídě zacvičili jógu, zahráli domino nebo se naučili sčítat a odčítat pod sebou. Ve čtení zase plní děti instrukce podle textu, který se objeví na tabuli. Po těžké práci si jdeme užít prodloužený víkend.
Projekt Všeobecné zdravotní pojišťovny VZPoura úrazům je zaměřen na prevenci úrazů a nehod u dětí a mladistvých. Projekt je realizován ve spolupráci s hendikepovanými pracovníky VZP ČR, kteří se prostřednictvím organizovaných setkání na základních školách snaží dětem problematiku úrazů přiblížit, upozornit je na rizikovost určitých životních situací a naučit je, jak lze vhodnými preventivními opatřeními tato rizika omezit na minimum.
Dnes navštívili žáky 3., 4. a 5. ročníku ambasadoři projektu Pavel a Radomír. K žákům byli velice upřímní. Nebáli se žádných otázek, seznámili nás se svým příběhem a vším, co po úrazu následovalo a jak se s životní situací vyrovnávali a překonávali sami sebe.
Bližší informace nejen o projektu, ale i životních příbězích ambasadorů najdete na www.vzpoura-urazum.cz
Poslední plavání si děti hezky užily. V souboji holky proti klukům to dopadlo nerozhodně, 4:4. A tak všichni zaslouženě vyhráli. Děti dokázaly, že se vody nebojí. Určitě se z nich příští rok stanou plavci. Samozřejmě nechyběla "mokrá" vysvědčení, která si děti ve škole vymalovaly.
S písmenkem M už jsme si užili dost a tak jsme jeho procvičování završili dnes při celodenní práci na téma Svatý Martin. Děti díky příběhu, který si samy zahrály v mini divadelním představení už vědí vše důležité o Svatém Martinovi. A protože ani letos sníh nepřivezl, nasněžili jsme si sami. Sněžila ale písmenka. Děti hledaly mezi písmenky jen to jediné písmeno - M. Četly slabiky v husím pochodu, hrály Kimovu hru, naucily se hru Já mám, kdo má, poslouchaly a zpívaly si píseň Už Martin na bílém koni. Vybarvily Martina a s husickami měly matematiku. Ozdobily pírka a procvičily si tak přímé čáry. Na tabuli nám přilétly sněhové vločky. Celodenní práci završily výrobou koníka a odjely domů. S sebou si odnesly " knihu" Svatý Martin.
S písmenkem M jsme si užili dost zábavy. Děti mají obrovský u fsntazii. Tolik způsobu písmenka M z vlastních tělíček jste ještě neviděli. Hledáme ho ve třídě, probouzí nás a trénujeme, abychom ho dobře psali. M jako máma, mléko, moře..., ale také myška. Ta se dětem moc povedla. Samozřejmě myslíme i na M- Matematiku..
Stačí kus alobalu, trocha odvahy a obrovská dávka trpělivosti a socha svatého Martina je na světě. A tak se stalo, že i na našem parapetu nasněžila mouka a dorazila třicítka Martinů na koních.
Za poznáním hvězdné oblohy jsme se vydali po Halloweenu. Díky projekci jsme zkoumali noční oblohu a zhlédli zajímavý film o Slunci a světlu. Snad nám ty názvy planet a souhvězdí, zajímavé informace a zjištění z pokusů po projekci alespoň na chvíli vydrží v hlavách :)
https://www.roboteltest.com/WEBapp/sc_web_01.html?RSID20-90.181.149.90:8081
Dnes nás ve třetí třídě navštívila vzácná návštěva - maminka, paní Zajícová, se za námi zastavila, aby nám popovídala o svém povolání farmaceutického asistenta. Velmi si vážíme času, který si pro nás vyhradila, a který věnovala přípravě fantastického programu pro naši třídu. Nejprve jsme si vysvětlili, jak se stát laborantem, jaké náčiní potřebuje a co je náplní jeho práce. Pak jsme se pustili do praktických ukázek toho, jak laborant pracuje. Vyzkoušeli jsme si mísení, vážení, rozmělňování v hmoždíři, ale také jsme si prohlédli pomůcku pro plnění želatinových kapslí - léků a zkoušeli poznat různé vonné esence. Dopoledne to bylo zábavné a my moc děkujeme, že už víme, co obnáší tato profese a těšíme se na příští povolání:-)
S malým zpožděním jsme si dnes povídali o Svazku zesnulých neboli Dušičkách. Při svíčkách jsme se dozvěděli, proč se tento svátek slaví a že je jiný, než Halloween. Že ten náš je blíže našemu srdci. Řekli jsme si, na koho vzpomínáme, že můžeme vzpomínat i na zvířátka a zapálit svíčky. Ve třídě se nam schovaly tři sněhobílé dušičky Dušinky a děti je celé dopoledne hledaly. Nesměly však prozradit, kde jsou. Všichni jsme si Dušinky vyrobili a společně jsme se podívali na pohádku Jak to bylo na dušičky. Vyrobili jsme si lucerničky a teď už jen zbývá splnit dušičkové úkoly. Dva už jsme zvládli ve škole, ty ostatní si uděláme doma. Jsou totiž pro celou rodinu.
Tento týden byl nabitý akcemi. Pondělí jsme prožili relativně standardně, ale v úterý se začaly dít věci. Místo dětí přišly do školy děsivá stvoření - smrtka, duch, čarodějnice, černá kočka a další. V prvních dvou hodinách nás navštívila ještě také monstra ze třetí třídy a společnými silami jsme upekli halloweenské sušenky. Celý den završila perfektní akce páťáků plná halloweenských aktivit. Bylo to boží. Ve středu si děti vyzkoušely svůj první kruháč. Ale né ten, který znáte z fitka. Byl to češtinářský kruháč. Po sedmi minutách děti měnily svá stanoviště a procvičily druhy vět, abecedu a skládání slov z písmen. Ve čtvrtek jsme se seznámili s typickou českou tradicí. Šli jsme na procházku na hřbitov, abychom zapálili svíčku a vzpomněli na naše blízké zesnulé. Poslední akcí týdne byl páteční workshop o odpadech. Myslím si, že je třeba o víkendu nabrat síly, protože příští týden budeme pořádně makat!
Celá škola dnes absolvovala "kurz" recyklace a třídění odpadu. Všichni hravě roztřídili odpad, vyjmenovali nápady, jak recyklovat plast, papír či sklo a s pomocí maket prozkoumali různé spotřební věci do hloubky. Rozebrali baterií, pračku i počítač. Dát vše dohromady zpátky už bylo malinko složitější. Ale jsme zase chytřejší a budeme se snažit třídit, abychom šetřili nejen naši planetu. Máme to ale chytré děti!