Vážení rodiče, milí žáci, pro zájemce IV. a V. tříd o robotiku a programování jsme připravili bezplatný kroužek ROBOKOD 2024, ve kterém z LEGO Education SPIKE stavíme roboty s displeji, motory a čidly, jejichž funkce programujeme v iPadech v jazyce Scratch.
PS: i když nemůžeš přijít vždy, přijď, kdy můžeš!
Tyto soboty od 9:00 do 11:00 hod. (sraz před školou):
9. 11. 2024
16. 11. 2024
23. 11. 2024
30. 11. 2024
7. 12. 2024
14. 12. 2024
21. 12. 2024
18. 1. 2025
25. 1. 2025
22. 2. 2025
1. 3. 2025
8. 3. 2025
15. 3. 2025
22. 3. 2025
29. 3. 2025
5. 4. 2025
12. 4. 2025
26. 4. 2025 (společné dopoledne s rodiči + rozdávání diplomů)
Těší se na vás tým ROBOKOD 2024:
Bc. František Trvaj
Mgr. Tomáš Milerski
RNDr. Mgr. Ivo Novák, Ph.D.
více na www.robokod.cz
a takhle nějak nám to šlo v minulých létech 🙂
Zvládnout nové učivo s pomocí brčka byla velká výzva. Nebylo snadné roztřídit kupu samohlásek na krátké a dlouhé. Taky jsme udělali moc chyb a čekaly nás dřepy. Aspoň jsme se protáhli. Stihli jsme i téma profese a při tom zopakovali abecedu.
Další výzva - lucerny na lampionový průvod, aby to u školy krásně zářilo.
Třetí úkol byl prohloubit znalosti o tělesech s pomocí plastelíny. Naše ruce si tento týden opravdu neodpočinuly. Tak teď můžeme zaslouženě relaxovat.
Děti z druhé a čtvrté třídy dnes plavaly naposledy. Ale určitě si poslední plavání velmi užily. Závodily, soutěžily, ale hlavně se velmi zdokonalily v plaveckých stylech a předvedly ty nejlepší výkony. I paní lektorky pěly chválu, a nejen ony mají z dětí radost. Byli skvělí a zaslouží si velkou pochvalu.
V pozdních pondělních odpoledních hodinách proběhla přednáška Jiřího Haldy v přednáškovém sále Vyšší odborné školy sociální. Všichni rodiče určitě neměli možnost navštívit avizovanou přednášku p. Haldy. Pokud má někdo zájem, posílám stručnou rekapitulaci.
Není potřeba pana Jiřího Haldu dalekosáhle představovat, protože je známým a uznávaným speciálním pedagogem, lektorem a terapeutem rodinných vztahů. Jeho práce se orientuje na poruchy chování a učení, o kterých je dávno známo, že vychází z chybných rodinných vzorců. Tentokrát byla přednáška zaměřena na téma "Mámo, táto, co můžete udělat lépe?"
Pan Halda na přednášce poukazoval na dva vývoje dítěte. Prvním z nich je vývoj psychosexuální. Tento jev trvá od narození po dospělost a má několik etap. Každá z nich má důležité místo ve vývoji každého člověka a je ovlivňována postoji rodičů. Druhým vývojem je v. psychosociální a zahrnuje změny ve způsobu prožívání. Tady přednášející dost často poukazoval na smysl vojny u mužů, která svými pravidly "měnila muže na chlapy". Chlap je v tomto přirovnání vyobrazen jako zodpovědný dospělý jedinec, který drží slovo, je tedy sociálně zralý. I psychosociální vývoj je ovlivněn vnějšími faktory, mezi ty hlavní patří bezesporu rodina.
Oba tyto vývoje se musí v určitě době růstu jedince potkávat, a sice v období puberty. Je zapotřebí, aby byla v obou určitá rovnováha, která se pak projevuje na přiměřeně fyzicky vyspělém jedinci se zdravou dávkou sociálního smýšlení. V poslední dekádě však můžeme pozorovat i opak. Pan Halda uváděl nejčastější příčinu, která vede ke změnám ve vývoji dětí.
Bílé světlo je záření pocházející z různých zdrojů. Děti ovšem nejvíce ovlivňuje záření v jejich mobilních telefonech v nočních hodinách, kdy je lidský organismus fyziologicky připraven na odpočinek. Pokud dítě v době odpočinku nasává do organismu bílé světlo, spouští to v jeho těle reakci s melatoninem – tzv. spánkovým hormonem. Zvyšuje se jeho spotřeba, což má za následek rovnováhu mezi pohlavními hormony. Myslím, že není potřeba zdůrazňovat, že děvčata potřebují v těle jiný koktejl hormonů než chlapci. Pakliže se ale tento koktejl ovlivňuje melatoninem, nejsou děti v pubertálním věku schopny psychosociálně rozeznat, ke kterému pohlaví patří. Důsledky mohou být opravdu závažné. Pokud se jejich psychosociální vývoj zastaví ještě dříve, v období okolo šestého roku, je možné, že si dítě za svou identitu zvolí třeba zvířátko.
Přednáška se dále zaměřovala na komunikaci mezi rodiči a dětmi v období puberty. Pakliže budete mít zájem se o tématu dozvědět více, sáhněte po některé z publikací pana Haldy.
https://www.youtube.com/watch?v=sJQYoGyEtDs&list=PLeS553ZNGqNR7fJ9eznn1Z5mIuMZwT_bY
Kolik času denně strávíme u počítače, mobilu či herních konzolí? Co sledujeme, co sdílíme, co hrajeme nebo s kým komunikujeme? Co už je závislost a co ještě ne? Jak může závislost končit? A jak jsem na tom já? To jsou otázky z dnešního programu. Zkuste se také zamyslet. A hlavně nás děti sledujte, jestli to nepřeháníme.
Na hodinu hudební výchovy si děti měly vybrat libovolnou písničku a zazpívat ji před publikem i porotou. Děti se střídaly jako porotci a opravdu spravedlivě hodnotili nejen zpěv, ale také srozumitelnost projevu, hlasitost, odvahu...Bylo to velmi hezké vystoupení a i když se některé děti styděly, zvládly to všechny na jedničku.
Dnes jsme prožili poslední den se spolužákem Sebíkem, který odchází na jinou školu. Sebík si pro nás připravil milé pohoštění i bonbonky. I my jsme mu připravili prima den. Zahrál si na pana učitele, pohostil děti a pak už jsme se jen loučili. Děti mu vyrobily dárečky od srdce a na památku jsme mu věnovali knihu Stříbrné dobrodružství s podpisy a fotografií a klíčenku se smajlíkem, aby byl stále veselý. Krátké video se zážitky ze školy se líbila nejen jemu, ale i všem dětem.
Přejeme Sebíkovi hodně štěstí v nové škole.
Halloweenský den jsme oslavili společným pečením. Smíchali jsme tajemné ingredience, vypracovali hladké těsto a pustili se do dělání prstíků, vše upekli a také snědli.
Den jsme si zpestřili únikovou hrou s úkoly z českého jazyka a matematiky, vytáhli jsme i školního robota a zkusili si ho řídit od anglické karty k anglické kartě, oprášili jsme tak slovní zásobu k Halloweenu z hodin anglického jazyka. Na závěr dne jsme si v tělocviku zahráli "Chyť koště baby Jagy", utíkali před dlabačem dýně a vytvářeli lidské sochy.
Po podzimních prázdninách se místo dětí sešla strašidla. Plnila roztodivné úkoly, které jim připravili jejich starší spolužáci. Házeli očima, prolézali pavučinou, létali na koštěti, lovili v tajemných krabicích písmena, skládali kostlivce, procházeli strašidelným sklepením........ vyrobili jsme si ducha, pavučinu a dopoledne zakončili pořádnou hrůzostrašnou hostinou. Snad vás naše fotky nevyděsí k smrti.
Strašidla a strašidýlka se v naší škole vyrojila hned ráno. Byl to šrumec. Čtvrťáci pomáhali prvňáčkům a nakonec všechny děti zvládly připravené úkoly a úspěšně rozluštily tajenku. Za odměnu jim kouzelný automat vydal sladkou odměnu. Všechny úkoly si pro mladší spolužáky vzorně a s nadšením připravili páťáci.
Od začátku roku každý den pilně trénujeme násobilku všemi možnými způsoby. Nezapomínáme ale také na geometrii, ve které jsme využili naše oblíbené exitky pro ověření pochopení učiva. Spolužáci, kteří měli exitku na první pokud správně ochotně pomohli těm, kteří potřebovali ještě něco dopilovat a pak se všichni vrhli na kvíz z geometrii.
Celý týden jsme měli rozmanitý. Prolínáme učivo do všech předmětů. V lese jsme vyluštili název největšího stromu na světě - SEKVOJOVEC. Dlouho jsme si o něm povídali a snažili se si představit, jak obrovský je. Víme o něm hodně zajímavostí.
V češtině jsme zvládli slova podobného významu a vrhli se na slova opačná. Nejprve jsme byli vykulení, co to po nás p. učitelka chce, ale pak jsme se rozepsali a téměř všichni vymysleli spoustu antonym. Nechtěli jsme ani přestat. Do sešitu jsme jednu takovou dvojici slov napsali a doplnili obrázkem.
V matematice přijímáme početní výzvy a se vším se dokážeme "poprat" Dnes to bylo lesní luštění příkladů do 20 s přechodem přes základ. Učivo ještě dobře neumíme, ale zvládli jsme vše vypočítat.
A protože se blíží další státní svátek, i to jsme do svých hodin zařadili. Víme, kdo byl 1. československý prezident, známe jméno 1. českého prezidenta a také toho současného, jaké zvíře v sobě ukrývá malý státní znak, jaké je naše hlavní město, kolik krajů má ČR, hlavní řeky, nejvyšší hory a jaký je náš národní strom. Vyluštili jsme tajenku v kvízu kde stálo - Náš domov. Ten jsme vytvořili v pracovních činnostech. Do mapy ČR jsme se snažili vložit vše, co je naším domovem.
Nechyběl poslech a zpěv státní hymny a pětilístek na téma LÍPA.
V prvouce se nejlépe učí venku. Vše si můžeme prohlédnout, osahat a navíc jsme na čerstvém vzduchu. Druháci si dnes v lese zopakovali názvy stromů a v kvízu vyluštili tajenku s názvem největšího stromu světa. O něm si budeme povídat v další hodině. Pozorovali jsme si i barvy v lese. Zopakovali jsme si je v angličtině a přiřazovali přírodniny ke každé z nich. Seznámili jsme se s novými slovíčky TREE, FOREST, MUSHROOMS, a protože náš třídní strom je BUK, naučili jsme se i toto slovíčko - BEECH. Po cestě zpět jsme spočítali hrníčky na plotech.
Unavení jsme se vrátili ke škole a ještě jsme nabrali sílu na chvilku hraní na zahradě.
S páťáky jsme se v hudebce prohnali hudebním světem. Naučili jsme se znovu všechny už zdárně zapomenuté výrazy a značky z notových zápisů. Seznámili jsme se s počítáním rytmu, vyťukali jsme si písničku, naučili jsme se, počítat takty, seznámili jsme se s hlasovou hygienou, s tvořením akordů, s akordy smutnými = mollovými i veselými = durovými. Už víme, že noty hudbu nedělají, že zpívat a hrát můžeme i bez nich, ale že jsou jazykem, který je nezbytný pro muzikanty, kteří si chtějí skladbu zahrát a zazpívat společně.
V úterý jsme vyrazili na vycházku do lesa. Sbírali jsme přírodniny a zároveň sledovali, jak se příroda na podzim proměňuje. Počasí nám přálo, a tak jsme si užili také stavění domečků a jiné hry. Na konci procházky jsme nasbírali barevné podzimní listy, které jsme následně použili v pracovních činnostech a výtvarné výchově.
Dnes jsme se všichni přenesli do světa třídění a recyklace. I když už víme, co to znamená, je dobré si to připomenout. Po trošce teorie nás čekala hra, ve které jsme roztřídili odpad na obrázkových kartách. Vhodit ho do správného kontejneru bylo někdy nelehké. Za každou chybičku jsme udělali dřep. A věřte, že chybičky se vloudily.
Shlédli jsme video o recyklaci, skládce i spalovně odpadů, kterých je zatím v ČR jen pár. Že se třídění vyplatí, to bezpečně víme. Buďme tedy ještě lepší a chraňme nejen přírodu, ale i sebe.
Na stránkách https://tonda-obal.cz/ najdete spoustu informací, inspirace, podpory a her. Tak koukněte.
Rádi trávíme čas i s rodiči, a tak jsme si pro ně připravili podzimní odpoledne s draky. Nebyli to ale draci obyčejní. V klání RODIČE versus DĚTI si obě družstva musela své draky vyrobit. Hlava tvořena z barevných papírů a ocas z nádherně zbarveného listí. Navlékat se muselo po jednom listu. Každé družstvo mělo svou taktiku a oba draci byli skvostní.
Následovalo ozdobení barevnými fáborky, které si museli co nejrychleji najít na zahradě.
A konečně závod přes překážky s draky, u kterého se ocásky malinko poničily. Aby ne, běželo se jako o závod.
Poslední disciplínou byl hod míčky na látkového draka.
Skóre bylo 2:2, počasí parádní a všichni jsme si to moc užili.
Sluníčko, padající listí a poznávání zvířat a jejich světa. Krásný den v ZOO prožili dnes třeťáci.
🐯🦁🐻🐵🐷🐒🪿🦅🕷🐍🐊🐫🦚🦜🦩
Čtvrtek a pátek byl u nás ve znamení vlaštovek. Nejprve jsme si o nich povídali a zjišťovali, kolik toho o vlaštovkách víme. S pomocí příběhu v učebnici jsme se dozvěděli pravdu a zjistili, jestli jsme tipovali správně. Z písmen slova V L A Š T O V K A jsme složili ve skupinkách spoustu slov a díky vlaštovce jsme se naučil dělit slova na konci řádku. Slova jsme si slabikovali a pak skládali jako harmoniku, abychom přišli na to, jak můžeme jednotlivá slova rozdělit a správně psát. Napsali jsme vlaštovkám vzkazy a také si je tradičně poskládali. V matematice jsme sestavovali příklady v srdíčkách. Hledali jsme, které příklady k sobě patří a naučili se tak dělat při svých výpočtech kontrolu.
Teď můžeme v klidu o víkendu odpočívat a vlaštovky zase mohou v klidu odletět.
Tak šťastnou cestu, vlaštovičky! A hezký víkend...
Třeťáci se vydali učit ven. Pod modrou oblohou a slunečními paprsky jim to šlo moc dobře. Připravili si navzájem slova zaměřená na párové souhlásky, propočítali spoustu příkladů na násobilku, zahráli si hru na anglické číslovky do 12 a přečetli informativní text o Egyptě. Své znalosti z textu pak využili při řešení běhacího kvízu. Snad počasí vydrží, venku je to fajn.
18. 10. 2024
Dnes jsme pokračovali v našem objevování Egypta. Děsivé mumie zaplnily hřiště před školou a následovala bitva. Poddaní se snažili uchránit své faraony před útokem římských vojsk.
11. 10. 2024
Cestování v čase třeťáky dnes dopravilo až do starého Egypta. Postavili pyramidy "téměř” stejných rozměrů, jakých dosahují ty v Egyptě. Rozluštili také starodávné písmo a díky tomu vyluštili záludné šifry. Myslíme, že jsme všechny krásy tohoto písečného státu ještě neobjevili, a tak se tu nejspíš ještě chvíli zdržíme.
Konec září a začátek října byl ve znamení násobilky, tvrdých a měkkých souhlásek, ale i cesty časem do dob sv. Václava. V angličtině počítáme kostky, skládáme věty a poznáváme barvy. Trénujeme a učíme se všemi smysly a když už to umíme, můžeme si zahrát hry.
V tělocviku jsme si v říjnu zahráli florbal, podívali jsme se na zoubek párovým souhláskám a v anglickém jazyce se věnujeme číslům do 12. Pracujeme na násobilce a opakujeme sčítání a odčítání do 100.
Středeční den začal v kuchyňce, kde jsme si vyzkoušeli, zda se nám podařilo vyluštit všechny suroviny na jablkovou buchtu. Čas, kdy byla buchta v troubě, jsme věnovali zapsání receptu do sešitů. Matematiku jsme zahájili běhacím diktátem, poté jsme si procvičili slovní úlohy se zvířátky. V prvouce jsme se zabývali ovocnými stromy a jejich plody. Novinkou pro nás byly mikroskopy, kde jsme pozorovali různé listy a zapisovali informace o nich. V poslední hodině jsme vytvořili třídní strom a konečně ochutnali naší buchtu. Den jsme zakončili flétničkovým koncertem.