MATEŘSKÁ ŠKOLAZÁKLADNÍ ŠKOLAŠKOLNÍ DRUŽINAŠKOLNÍ JÍDELNAMIMOŠKOLNÍ AKTIVITY

IV. třída

Rozvrh hodin, sdělení rodičům a týdenní plán


Výroba vlastního herbáře (+ soubory ke stažení)

Důležité

Připravili jsme pro děti obce Václavovice a všechny akční návštěvníky z širokého okolí mimoškolní aktivitu, která podporuje budování pozitivního vztahu člověka k přírodě a k ekologickému smýšlení. Výrobu vlastní knihy – herbáře. Níže naleznete přiloženou šablonu, stručný popis, jak s výrobou postupovat a také doporučenou trasu, kde byste mohli všechny hledané rostliny najít.

Přejeme Vám příjemnou zábavu a slunečné jarní dny:)
 

Rozloučení s páťáky

2. 7. 2019

Ve středu 26. 5. 2019 jsme se loučili s žáky V. třídy, kteří po prázdninách nastupují na 2. stupeň ZŠ nebo na víceletá gymnázia. V prostorách tělocvičny se sešli rodiče a příbuzní dětí, pan ředitel, paní starostka s panem místostarostou, pedagogové a zástupci SRPŠ, aby žákům popřáli hodně štěstí na nových školách a předali jim krásné dárky. Žáci si společně s paní třídní učitelkou Mgr. Danielou Neuwirtovou přichystali velice hezký program, ve kterém nastínili, kterým směrem by se jejich cesty mohly ubírat.

Přejeme našim páťákům ještě jednou hodně štěstí a úspěchů v dalším studiu a budeme rádi, když se přijdou za námi podívat, protože tahle třída byla fakt SUPER!
 

Polytechnické vzdělávání na Sýkorce

25. 6. 2019

V rámci projektu implementace krajského akčního plánu Odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v Moravskoslezském kraji (dále jako OKAP) jsme zapojeni do spolupráce se Střední školou, Havířov-Šumbark, Sýkorova 1/613, příspěvková organizace. Cílem spolupráce je vzdělávání žáků v dílnách a laboratořích vybavených profesionální technikou z praxe pod vedením zkušeného učitele odborného výcviku či praktické výuky. Spolupráce má formu vzdělávacího workshopu.

Výsledkem spolupráce je motivace žáků, příležitost zaujmout žáky zajímavými praktickými úkoly v prostředí, které základní škola nemůže nabídnout, příležitost překonat jejich ostych, obavy z náročnosti řemeslných oborů či nedůvěru v jejich vlastní schopnosti. Spolupráce dá žákům příležitost získat představu o řemeslných profesích v oblastech strojírenství a elektrotechniky.

Více na www.outech-havirov.cz
 

Vycházka k myslivecké chatě

24. 6. 2019

V pondělí 24. 6. 2019 se žáci 2. a 3. ročníku vydali k místní myslivecké chatě, kde se setkali s panem Ing. Ivanem Hochem. Pan Hoch si pro žáky připravil zajímavé povídání o přírodě a zvířatech, dozvěděli jsme se, jaký je rozdíl mezi rohem a parohem, která lesní zvířata můžeme v našich lesích vidět, jak se zachovat, když v lese potkáme např. prase divoké. Děkujeme panu Hochovi za jeho čas a poutavé vyprávění.

Dále žáci pokračovali lesní cestou přes Lunčiska k rybníčku Kamenec. Krásné dopoledne v přírodě mělo své kouzlo, protože žáci už se moc těší, že za pár dní budou mít takových dnů ještě více, protože je čekají prázdniny.
 

Ukázka sokolnictví

18. 6. 2019

V pondělí 17. 6. 2019 se žákům celé naší školy naskytla jedinečná příležitost zhlédnout vystoupení sokolníků s různými dravými ptáky. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací a viděli ukázku letu některých z nich.
 

Čokoládová tretra

13. 6. 2019

Ani tropické teploty neodradily malé běžce, kteří zápolili v šesti kategoriích o účast na semifinále Čokoládové tretry. V neuvěřitelné konkurenci 436 soutěžících jsme si určitě neudělali ostudu! Z našeho třináctičlenného družstva jsme se čtyřikrát probojovali do první desítky! Starší žáci si zkoušeli i hod oštěpem. I tam máme svou zástupkyni, Barča obsadila 4. místo.
 

Exkurze 112ky

6. 6. 2019

V úterý 4. 6. 2019 se žáci I. – III. tříd vypravili na exkurzi 112ky v Ostravě-Zábřehu, kde sídlí Zdravotnická záchranná služba Moravskoslezského kraje a krajské sdružení hasičů Moravskoslezského kraje. V rozsáhlém areálu bylo opravdu co vidět a dozvěděli jsme se spoustu zajímavých informací ohledně práce hasičů a záchranářů. Zblízka jsme si mohli prohlédnout vrtulník záchranářů, všechny typy záchranek a jejich vybavení, vyzkoušeli jsme si oživování raněného.

U hasičů jsme si prohlédli veškerou techniku a auta, které hasiči využívají. Práce hasičů není pouze práce v terénu, ale také péče o veškeré příslušenství a vybavení. Viděli jsme "pračku" na hadice a také "sušáky". Někteří žáci měli to štěstí, že viděli přípravu hasičů k výjezdu – klasické sjíždění po tyči a oblékání se k zásahu. Vše museli hasiči zvládnout do 2 minut.

Celá návštěva byla velmi zajímavá a velké poděkování patří panu Pisákovi, který nám pomohl tuto akci zorganizovat. Velké díky patří také zaměstnancům 112ky, kteří se nám věnovali a ochotně zodpovídali naše dotazy.
 

Škola v přírodě: 5. den

24. 5. 2019

Dobré ráno, milí rodiče, včera jsme měli rozlučkový večer s animátory, který byl perfektní. Děti se už těší domů, vezou kupy špinavého prádla a skvělé zážitky. Zdravíme a v odpoledních hodinách se už na vás těšíme!
 

Škola v přírodě: 4. den

23. 5. 2019

Dnes počasí opět nepřálo, ale co máme zprávy, neleje tady jako u vás. Proto jsme dopoledne oprašovali vědomosti a hráli různé hry, dopisovali deníky a kreslily obrázky. Odpoledne se děti připravovaly na rozlučkový večer, jelikož naše škola v přírodě se pomalu blíží ke konci a animátoři se dnes s dětmi rozloučí. Vyráběly si masky, luštily kvízy a plnily sportovní disciplíny. A samozřejmě jsme večer fandili a povzbuzovali náš hokejový tým i za cenu toho, že se do postele šlo o dost později. A vyplatilo se!
 

Škola v přírodě: 3. den

22. 5. 2019

Dnešní den začal trochu deštivě, ale program byl od rána pro děti "zajímavý". Ne všichni ho přijali s nadšením – po snídani jsme se podívali trochu na učení. Každá třída si našla svůj koutek k procvičování učiva. Také jsme si zatancovali na písničky k radovánkám a před obědem jsme vyrazili na krátkou procházku kolem penzionu. Po poledním klidu si děti převzali animátoři, kteří soustředili program pod střechu, jelikož počasí se po obědě neumoudřilo. Na jednotlivých stanovištích děti tancovaly, hrály zajímavé hry a soutěže, vyráběly zajímavé náhrdelníky.
 

Škola v přírodě: 2. den

21. 5. 2019

Dnes jsme se probudili do krásného slunečného dne. Po včerejším sportovním dni jsme začali pozvolným pruhovaným focením a vyhodnocením včerejších disciplín. Už teď se moc těšíme na odpolední program – jízda na ponících. Odpoledne bylo opravdu nabité. Po obědě jsme stihli necelou první třetinu důležitého hokejového zápasu Česko-Švýcarsko. Za stavu 1:1 jsme vyráželi k nedaleké jízdárně, kde se děti povozily na koních a ještě jsme navštívili místní obchod, abychom si doplnili zásoby různými dobrotami. Celou cestu jsme dostávali informace o dění na ledě a společně jsme drželi palce a fandili i v přírodě. Skvělá zpráva proto byla, když jsme zjistili, že jsme Švýcary porazili 5:4!

Po večeři se děti připravovaly na "pruhovanou zábavu" – diskotéku. Animátoři připravili skvělý program – soutěže, přípravu špízů, skvělé tancování. Pro děti, které už byly unavené, byla připravená výtvarná dílna, kde si děti vyráběly lapače snů. No prostě skvělý den!
 

Škola v přírodě: 1. den

20. 5. 2019

Milí rodiče, posíláme krásný pozdrav z penzionu U Přehrady na Morávce. Cesta nám rychle uběhla. Během dopoledne jsme se ubytovali a zabydleli na pokojích. Na uvítanou jsme měli na oběd zeleninovou polévku a báječnou svíčkovou omáčku s knedlíkem. V poledním klidu jsme vybalili poslední věci z kufrů a pak jsme už utíkali za partou animátorů. Je to skvělá parta, která si děti hned získala. Počasí nám zatím přeje a všichni si to užíváme!
 

Středověk

17. 5. 2019

Po pilném studování života v dobách dávno minulých jsme si ve 4. ročníku učivo o středověku zopakovali formou skupinové práce. Vytvořili jsme si časovou osu, díky které mnohým z nás došly různé souvislosti a navíc jsme si stihli vypracovat otázky k pololetní písemce.
 

Den zdraví – Myslím na své zdraví

5. 5. 2019

Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická v Ostravě připravila nejen pro žáky naší školy zajímavé aktivity a činnosti v rámci projektového dne "Den zdraví – Myslím na své zdraví", který proběhl v pátek 3. 5. 2019 v prostorách této školy.

Cílem projektu bylo vést žáky a upevnit v nich vztah ke správnému životnímu stylu, nebezpečí obezity, správné výživy, připomenout oblast prevence různých úrazů, popálenin, intoxikací, omrzlin. Zopakovat zásady správné hygieny a péče o zuby, ukázat způsoby zdravé relaxace vhodné pro děti. Taktéž snížit v dětech pocit strachu z nemocničních prostor a zdravotnických pracovníků návštěvou improvizovaných odborných ambulancí (chirurgická, oční, popáleninová, praktický dětský lékař, ORL, zubní).

Žáci I. – III. tříd se s pomocí studentů a plyšových kamarádů učili relaxovat, vyzkoušeli si elektrický invalidní vozík, ochutnali zdravou stravu, učili se starat o své zoubky, seznámili se s canisterapií. Naši plyšáci byli vzorně ošetřeni, nacvičovali s námi resuscitaci, pomáhali při zdravém pohádkovém cvičení. Navíc jsme si odnesli i spoustu dárečků.

Děkujeme za krásně prožité páteční dopoledne.
 

Den Země

30. 4. 2019

Každoročně se v tuto dobu vydáváme k hasičské zbrojnici, abychom si zasoutěžili a podívali se na ukázky práce profesionálních hasičů. Neodradilo nás ani počasí. Díky svědomité přípravě organizátorů jsme si dopoledne opravdu užili.
 

Olympiáda z anglického jazyka

29. 4. 2019

Pro žáky III. – V. tříd jsme připravili školní "olympiádu" z anglického jazyka. V pondělí 6. 5. 2019 budeme zjišťovat úroveň znalostí a dovedností žáků ve třech základních oblastech: poslechu, čtení a psaní, konverzaci. Jako vzor nám posloužily mezinárodně uznávané zkoušky z anglického jazyka University of Cambridge s názvem Young Learners.

V rámci pozitivní motivace a budování kladného vztahu k cizím jazykům byl žákům ve výuce představen koncept Young Learners – soubor zkoušek, které poskytují žákům zpětnou vazbu, na jaké úrovni se ve výuce angličtiny zrovna nacházejí. Výhodu spatřujeme v tom, že všichni žáci zkoušku udělají a postupem času vidí svůj posun ve znalostech angličtiny.

Rodiče, kteří chtějí více podpořit výuku angličtiny svého dítěte a popřípadě se přihlásit na oficiální zkoušku Young Learners, naleznou další informace například na stránkách Angličtiny pro děti British Council: https://www.britishcouncil.cz/zkousky/cambridge/druh/deti
 

Beseda s PČR

26. 4. 2019

V úterý 23. 4. 2019 proběhla beseda s PČR Vratimov. V rámci preventivních programů se žáci věnovali těmto tématům: III. A třída – Dopravní výchova, IV. třída – Majetková kriminalita, V. třída – Násilná kriminalita. V příštím školním roce se opět můžeme těšit na další setkání.
 

Výchovný koncert – Antonín Dvořák

25. 4. 2019

V úterý 23. 4. 2019 jsme v naší škole opět přivítali pana Kubáta, který si připravil pro žáky I. – V. tříd výchovný koncert o skladateli Antonínu Dvořákovi. Dověděli jsme se zajímavosti z jeho života i tvorby. V podání pana Kubáta jsme si poslechli např. úryvky z opery Rusalka, 9. symfonii zvanou Novosvětská. Někteří žáci také zvládli malý jazykolam – místo narození A. Dvořáka Nelahozeves.

Děkujeme za velice krásný hudební zážitek.
 

Pomáháme nemocným dětem

14. 4. 2019

Každoročně přijímáme nabídku neziskové organizace Fond Sidus, z. ú., která pomáhá dětským pacientům v nemocnicích. Organizace se dlouhodobě zabývá podporou nemocných dětských pacientů. Letos můžete přispět zakoupením ozdobných náramků se zvířátky v hodnotě 35 Kč. Děkujeme! Více na www.fondsidus.cz
 

Přípravy na Čokoládovou tretru

4. 4. 2019

Chůze a běh jsou nejpřirozenějším lidským pohybem. Jsme rádi, že se běhání v poslední době stává módní a čím dál více oblíbenou sportovní aktivitou. Abychom žákům nabídli možnost zažít pravou závodní běžeckou atmosféru, zúčastníme se Čokoládové tretry.

Čokoládová tretra je běžeckým závodem pro děti od 6 do 11 let, součástí IAAF World Challenge Zlatá tretra Ostrava. Nejrychlejší běžci se propracují do finále, které se uskuteční v rámci hlavního programu Zlaté tretry 19. 6. 2019 za přítomnosti patrona této akce – Jana Železného.

Více na www.cokoladovatretra.cz
 

Preventivní programy

2. 4. 2019

Každý učitel na naší škole pravidelně zařazuje do výuky aktivity zaměřené na podporu dobrých vztahů ve třídě, příjemného klimatu, pocitu bezpečí a prevenci proti šikaně. Škola má za cíl žáky nejen vzdělávat a vychovávat, ale také vést je k sociální zdatnosti. Někdy je i pro dospěláka obtížné vyjádřit, co se mu líbí a co ne, jaké ho tíží a těší pocity, říct ne. Věříme, že preventivní programy toho mohou žáky hodně naučit, mají smysl a jsou nedílnou součástí výuky.
 

Sněhuláci pro Afriku (hlasovačka)

1. 4. 2019

Vážení rodiče, milí žáci, od 1. 4. 2019 do 15. 4. 2019 bylo spuštěno hlasování o nejoriginálnějšího sněhuláka. Za naši školu byl do charitativní soutěže vybrán výrobek žáků V. třídy. Hlasovat (lajkovat) můžete na https://www.facebook.com/snehulaciproafriku

Jelikož zima je za námi a sněhové podmínky nedovolily, aby proběhlo stavění sněhuláků, rozhodli jsme se pro jejich výrobu. Žáci vyráběli s nadšením a tady je výsledek. Za ZŠ a MŠ byl vybrán charitativní příspěvek v hodnotě 4 269 Kč. V nejbližší době budete informováni o spuštění internetového hlasování o nejoriginálnějšího sněhuláka ČR.
 

Projektové vyučování: Pravěk

26. 3. 2019

Projektové vyučování je efektivní, zábavnou a náročnou formou výuky, kdy se nabyté poznatky žáků z učebnic a z pracovních sešitů spojí v jeden celek a přinesou tak žákům na dané téma ucelený pohled.

Žáci IV. třídy se v posledních dnech zabývají v předmětu Vlastivěda pravěkem. Hned po příchodu do školy bylo jasné, že velkolepé přípravy na výuku nejsou jen tak samy sebou... Paní učitelka začala den myšlenkovou mapou, opakováním základních informací o pravěku a představením celodenních aktivit. Pak jsme se pustili do výroby Věstonické venuše. Panečku, už dlouho jsme se tak nenasmáli. Zpočátku to byla fuška, protože vyrobit heboučké těsto není jednoduché. Díky předmětu Přírodověda pro nás nebyl problém odvážit si potřebné množství surovin, a tak jsme s notnou dávkou trpělivosti zkloubili Výtvarnou výchovu a Pracovní činnosti a výsledkem se můžete pokochat v galerii pod článkem. Paní učitelka nám k práci pustila hudbu, takže jsme si i zazpívali (ano, sborový zpěv písně "mám od Pánbíčka boky jako skříň" byl při výrobě Věstonické venuše věru tematický). Den jsme završili pracovním listem obsahujícím žertovné úkoly z předmětů Matematika a Český jazyk.

Dílo se zdařilo a věříme, že žáci pochopili nejen různé souvislosti, ale zažili momenty, na které budou ještě dlouho vzpomínat.
 

ZŠ navštívil Renarkon. Jak jsme dopadli?

24. 3. 2019

II. třída – 2. blok, téma "Volné minuty" – lektorka Zuzka: Prožitkový program byl zaměřen na práci s volným časem. Cílem besedy bylo uvědomit si, jak pracovat a efektivně využívat volný čas. V první hodině žáci pracovali ve dvojících na společné kresbě a měly za úkol nakreslit využití volného času v jednotlivých ročních obdobích, poté následovala prezentace obrázků. V hodině druhé žáci pomocí pantomimy znázorňovali náhodně vylosované aktivity a následně měli určit, zda do volného času tyto aktivity spadají či nikoliv. Třída si vedla výborně, byla aktivní a skvěle reagovala. Jsem ráda, že většina z nich ví, jak s volným časem nakládat. Ústní zpětná vazba byla podána třídnímu učiteli.

III. A třída – téma ,,pravidla" s podtitulem šikany – lektor Tomáš Waloszek. První beseda se uskutečnila ve třídě III. A a to v trvání dvou vyučovacích hodin. Ve III. A se této besedy zúčastnilo celkem 13 žáků. Beseda byla koncipována prožitkovou formou s ohledem na věk žáků. Cílem tohoto prožitkového programu bylo utvářet zdravé vztahy v kolektivu a poukázat na možnosti, jak jednotlivé problémy ve třídě řešit. Proběhly diskuse na téma, co pravidla znamenají a kde se s jakými pravidly můžeme setkat. Důležitý bod programu spočíval v aspektu, co se může stát, pokud se pravidla poruší. Žákům se beseda vedená kreativní formou líbila, lektor neshledal v rámci kolektivu žádné sociálně patologické jevy.

III. B třída – druhá beseda se uskutečnila téhož dne, a sice ve III. B. Beseda trvala dvě vyučovací hodiny s celkovým počtem 14 žáků. Náplň besedy byla koncipována prožitkovou formou s ohledem na věk žáků. Cílem tohoto prožitkového programu bylo stejně jako v předchozí třídě podpora schopnosti utvářet zdravé vztahy v kolektivu a poukázat na možnosti, jak je možno jednotlivé problémy ve třídě řešit. Proběhly diskuse na téma, co pravidla znamenají, a kde všude se s jakými konkrétními pravidly můžeme setkat. Důležitý bod programu spočíval v uvědomění si toho, co se žákům může přihodit, pokud se pravidla poruší. Žáci besedu vedenou kreativní formou ocenili.

IV. třída – 2. blok, téma "Vzájemná tolerance" – lektoři Zuzka a Lukáš: Prožitkový program byl zaměřen na vztahy a toleranci ve třídě. Celou besedu žáky provázel smyšlený příběh, na jehož základě si měli, v závěru první hodiny, vytvořit fiktivní, pustý ostrov. V hodině následující pak žáci měli jednotlivé ostrovy spojovat pomocí vytvořených "mostů". Celá aktivita byla založena na slušnosti, toleranci (zeptat se, zda můžu navštívit, či přejít cizí ostrov) a přátelství. V závěru naší besedy žáci zjistili, že jednotlivé ostrovy představují je samotné a celé souostroví pak jejich třídu. Někteří byli z výsledku jejich práce velmi překvapeni, někteří pak zklamáni, ale většina si uvědomila, jak by se k sobě měli chovat. Myslím si, že tato beseda byla pro třídu velmi přínosná.

V. třída – 2. blok, téma "Tolerance" – lektor Lukáš: Prožitkový program byl zaměřen na toleranci odlišností mezi lidmi. V první hodině měli žáci vytvořit masku a díky ní si uvědomit, že lidé, se kterými máme problém komunikovat, díky nesympatiím, jsou daleko jednodušeji oslovitelní pod maskami na maškarním bále. A mnohdy nám nesympatie zbytečně zabrání navazování nových kamarádství. Ve druhé hodině jsme se zabývali otázkou jak přistupovat k lidem s různými handicapy. Třída byla velmi vstřícná a komunikativní.
 

Přírodověda: Lesní patra

18. 3. 2019

Živé organizmy žijí v několika lesních patrech. Jsou tvořena bylinami, keři a stromy o různé výšce, které rostou společně v lese. Během roku se mění a vzájemně ovlivňují. Každé patro má svůj význam. Druhy lesních pater nám ztvárnil František B.:
 

1 | 2 | 3 | 4